top of page

TKANKI

Justyna Adamczyk | Magdalena Ciemierkiewicz | Adrianna Konopka

Justyna Kosińska | Karolina Majewska | Kaja Wielowiejska

27.01-19.03.2022

Tkanka, jedno słowo, które ujmuje wielość ulotnych skojarzeń takich jak zespół komórek, organy, medycyna, histologia, ciało, szczątki, relikwie, łowieckie trofeum, strzępki, resztki, materia, system, określona funkcja. Są to asocjacje wyczuwalne jedynie podskórnie. Pod tkanką.

 
Tkanka artystyczna prac sześciu warszawskich artystek to szerokie spectrum środków wyrazu, które obejmuje zarówno rysunek, malarstwo, kolaż, technikę ebru, ale także haft, rzeźbę jak i instalację. Prace sytuują się, a być może moszczą lub kulą, gdzieś między figuratywnością a abstrakcją, bajkowością i koszmarem oraz filigranowością i drastycznością, brutalnością na granicy makabry. Niestrudzenie powraca czerń, kolor kojarzony z ezoteryką, rytuałem, śmiercią, żałobą, pokutą i absolutem oraz koło symbolizujące doskonałość, jedność i pierwiastek żeński. Zarówno płótna, ceramiczne formy, jak i woskowe odlewy domagają się naszego dotyku. Zwiewna efemeryczność papieru paradoksalnie koresponduje z masywnością poroża oraz obumarłych gałęzi użytych w instalacjach. W przypadku wszystkich prac owa wielopostaciowa i złożona tkanka artystyczna jest osnuta nimbem tajemniczości, duchowości i mistyczności. Pracochłonność i powtarzalność gestu haftowania, naszywania koralików, formowania drobnych, ceramicznych elementów wymaga cierpliwości i systematyczności, jednocześnie lokuje twórczość w obszarze między terapią a kontemplacją, niemalże obrzędem.

Tkanka nabłonkowa, mięśniową, łączna, nerwowa, twórcza i stała itd. to z nich utkane są organizmy ludzi, zwierząt i roślin. Tkanki konstytuują narządy i organy: serce, mózg, korzeń czy łodygę. Rozczłonkowane ciała oraz fragmenty flory powracają w twórczości wszystkich artystek, jednak nie w celu obrazowania samej biologiczności, raczej zwróceniu uwagi na jej delikatność i kruchość. Prace Justyny Adamczyk filigranowe, wykonane z ceramiki przypominają nerwy, odsłonięte, narażone na czynniki zewnętrzne, przez to newralgiczne i obolałe. Z kolei tonda z anonimowymi postaciami nasuwają skojarzenia z portretami trumiennymi. Tytuły Rotten, Bruise przywołują historie bezimiennych ofiar i zarazem oddają im hołd. Monumentalna „Zasłona” Magdaleny Ciemierkiewicz jest pracą „w procesie”, nad którą artystka pracuje od 2016 roku, naszywając drobne, czarne koraliki stawia pytania o istotę medytacji, rytuału. W swoich kolażach wykorzystuje fragmenty reprodukcji z publikacji poświęconych malarstwu polskiemu, głównie średniowiecznemu i renesansowemu. Fragmenty ciał umieszczone w obcym kontekście na nowo piszą historię przede wszystkim ludzi, dopiero z czasem uznanych za świętych. Fragmenty ludzkiego ciała pojawiają się na rysunkach Adrianny Konopki, jednak poddane zostały zniekształceniu, okaleczeniu. Z kolei Karolina Majewska tworzy odlewy fragmentów własnego ciała przy użyciu wosku, materii miękkiej niczym ludzki organizm i równie wrażliwej, nietrwałej oraz podatnej na obrażenia. O delikatności świata zwierzęcego i roślinnego opowiadają prace Justyny Kosińskiej i Kai Wielowiejskiej. Pierwsza z nich zaprezentowała realizacje z cyklu „Początek”, w których przywołuje w syntetycznej formie atrybuty wymierających (lub już wymarłych) gatunków zwierząt. Haftowana lamparcia skóra, focza kończyna, wielorybia płetwa przypominają myśliwskie trofea, jednocześnie uwydatniają proces wymazywania, zanikania i zarazem zaniedbania. Kaja Wielowiejska bazuje na wykorzystaniu materii już martwej, dodatkowo zabarwiając ją na czarno, podkreśla katastrofalny w skutkach i przemocowy charakter działań człowieka.  


Tkanka społeczna i organicyzm, pogląd w myśl którego społeczeństwo to żyjący organizm, którego poszczególne organy są ze sobą ściśle powiązane. Funkcjonowanie społecznego ciała zależy od jego najmniejszych części. Niedoskonałe odlewy, rozczłonkowane ciała reprezentują uprzedmiotowienie i represje, których doświadczają kobiety czy osoby o innej niż heteroseksualna orientacja seksualna i inną niż tożsamość cispłciowa. Zaprezentowane zespoły koralików, kresek i pociągnięć pędzlem, ceramicznych elementów, nawarstwienia nici, arkuszy delikatnego papieru zwracają uwagę na fakt, że jeśli społeczeństwo, w którym przyszło nam żyć, uznalibyśmy za żyjący organizm, to powinniśmy lepiej zatroszczyć się o jego kondycję.
 

 

kuratorka

Katarzyna Piskorz

Justyna Adamczyk (ur. 1981)
 

Aabsolwentka wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta na kierunku Malarstwo w 2007 roku. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w 2005 i 2006 roku). W 2021 r. Jej obraz został zakupiony do kolekcji sztuki współczesnej Muzeum im. J. Malczewskiego w Radomiu. W 2018 r. Jej obrazy zostały zakupione do kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku. W 2016 roku otrzymała wyróżnienie w Galerii Kolonia Artystów, a w 2007 roku otrzymała wyróżnienie w Galerii Sztuki Miejskiej w Łodzi. Wzięła udział w wielu wystawach i konkursach w kraju i za granicą. Mieszka i pracuje w Warszawie.


Magdalena Ciemierkiewicz (ur. 1992)
 

Absolwentka studiów na Wydziale Malarstwa w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Obecnie doktorantka w Szkole Doktorskiej ASP w Warszawie, gdzie działa na styku różnych dziedzin, m.in malarstwa, tkaniny artystycznej, grafiki oraz sztuki mediów.  W swoich działaniach twórczych bazuje na motywach szeroko pojętego doświadczenia autobiograficznego. Mieszka i pracuje w Warszawie. 


Adrianna Konopka (ur. 1995)
 

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uczęszczała do Pracowni Rysunku dr. hab. Pawła Bołtryka oraz Pracowni Malarstwa prof. zw. Jarosława Modzelewskiego. W 2020 r. obroniła dyplom z malarstwa – wystawa „Prodrom”, Wizytująca Galeria, Warszawa. Wystawiała m.in. w Wizytującej Galerii w Warszawie, Salonie Akademii, Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki. Finalistka 30. Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych PROMOCJE 2021.


Justyna Kosińska (ur. 1974)
 

Absolwentka warszawskiej ASP na Wydziale Grafiki, w pracowni prof. Mieczysława Wasilewskiego (1999).  W swoich pracach wykorzystuje tradycyjny haft ręczny, któremu nadaje nieoczywistą formę. W pracochłonnym procesie tworzenia podejmuje wątki zanikania, wymazywania, nieobecności i upływającego czasu. Mieszka i pracuje w Warszawie. 


Karolina Majewska (ur. 1987) 
 

Ukończyła wydział Malarstwa na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (2009-2014) oraz Fotografię i Wideo w School of Visual Art w Nowym Jorku (2015-2017). Głównym tematem jej prac jest obecnie (kobiece) ciało, jego uprzedmiotowienie, instrumentalizacja, represja we współczesnym świecie. Tworzy głównie formy rzeźbiarskie, instalacje, fotografie i czasem malarstwo.  Mieszka i pracuje w Pruszkowie. 


Kaja Wielowiejska (ur. 1987)


Absolwentka Wydziału  Sztuki Mediów i Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom magisterski obroniła z wyróżnieniem w Pracowni Malarstwa prof. Wojciecha Cieśniewskiego, aneks do dyplomu  w Pracowni Struktur Wizualnych pod kierunkiem dr hab. Jana Mioduszewskiego. Dwukro­tna stypendystka Województwa Mazowieckiego. Finalistka Piotrkowskiego Biennale Sztuki, Triennale Małych Form  Malarskich, Międzynarodowego Jesiennego Salonu Sztuki oraz wystawy Coming Out Najlepsze Dyplomy  ASP. Laureatka Nagrody Głównej Inicjatywy Entry.

fot. Karolina Majewska

bottom of page