top of page

HOLD ME CLOSER

Marta Niedbał | Paweł Olszczyński

28.09-18.11.2023

Wystawa Hold Me Closer jest zmysłową podróżą po ciele i jego potrzebach asymilowania doświadczeń oraz rehabilitacji. Obrażeń nabawiamy się, funkcjonując w znieczulonym świecie, zdominowanym przez rywalizację. Zbyt często brakuje w nim przestrzeni na uważność, intymność i czułość wobec otaczającej rzeczywistości,

a także nas samych. Twórczość Marty Niedbał i Pawła Olszczyńskiego to splatanie

i wymalowywanie ścieżek w poprzek narzuconych porządków.


To, co łączy ich prace, to motyw rozpuszczania. W najbardziej dosłownym znaczeniu rozumiany jako wychodzenie poza ramy mediów. W ujęciu Marty Niedbał tkanina to synonim miękkości i niestałości, który osłabia sztywność medium malarstwa czy rzeźby. Osią wystawy są dwie tkaniny, które Niedbał i Olszczyński wykonali wspólnie, niwelując również granice autorstwa i jednostkowego ego. Nie jest istotne, które fragmenty zostały wykonane przez kogo. Wielogłos jest fundamentem prac, a w dialogu tym wybrzmiewa troska o wkład drugiej osoby.


Wspominane rozpuszczanie oznacza otwieranie się na wielowymiarową rzeczywistość oraz wychodzenia poza odrętwienie i fasadowość. W ciałach zapisane są historie, które można przepisywać na nowo i poddawać rehabilitacji. W działaniach Niedbał powraca szeroko rozumiany aspekt uzdrawiania a w jej najnowszych pracach rozpoznajemy motywy trawienia, mutacji ale też przyrządy do masażu. Artystka zainteresowana jest miękkimi technikami oporu. Procesami, które właśnie poprzez czułość, troskę ale i przyjemność redefiniują poczucie przywiązania i umożliwiają połączenia z niestałym światem. Jej prace ujawniają szczeliny, wycieki i niestabilne granice ciał. Wikłają widza w zmysłową sferę bycia pomiędzy „już nie” a „jeszcze nie”, pełną rozbieżności i przekształceń. Obrane medium umożliwia jej działanie w ciągłym przepływie, czułej uwadze na to, co przychodzi, zostaje na chwilę i umyka w procesie twórczym.

 

W tym kontekście kraty pojawiające się na najnowszych obrazach Olszczyńskiego można odczytywać jako to, co nas ogranicza i obciąża. W wielu realizacjach Olszczyńskiego gnieżdżą się hybrydyczne postaci – symbolizujące figury ciał niebinarnych, które nie poddają się jasnym klasyfikacjom, a jednocześnie domagają się podmiotowości i uznania. Gesty postaci wyrażają opiekuńczość, a także dążenie do seksualnej satysfakcji i brutalność. Niezwykle sensualne chimery – wygłodniałe, pożerające przeszkody – wołają o kontakt i przytulenie. Prace malarskie artysty oraz ceramika formą nawiązują do europejskiego symbolizmu z przełomu XIX i XX wieku, który łączy się z elementami współczesnej kultury wizualnej. Olszczyński do swoich prac przenosi postaci chimer, harpi, sfinksów, będących zazwyczaj bohaterkami drugoplanowymi oraz metaforą aktualnej atmosfery dekadencji i niepokoju. Olszczyński przywraca im pierwszorzędną rolę, w której sprawują kontrolę, uwodzą, mszczą się i ustanawiają nową hierarchię.


Wystawa Olszczyńskiego i Niebdał zachęca, by obejmując, przylgnąć jeszcze bliżej, intensywniej poczuć zapach, usłyszeć szmer krążącej krwi. W czułym objęciu pod opuszkami palców wyczujemy porowatość i szczeliny. Przestrzeń między nami a „innymi” jest zarazem wielka, jak i bliższa niż nasza własna skóra. Poprzez płynność i nieszczelność ciał, możemy otwierać się na połączenie ze zmysłowym, metabolicznym „my” i zamienić to, co niestrawne, w gorący posiłek przyjemności.

kuratorka: Katarzyna Piskorz

Marta Niedbał  (ur. 1986)

Artystka Interdyscyplinarna mieszkająca obecnie w Krakowie. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie oraz stypendium na LCC University of the Arts w Londynie. Wybrane wystawy: Fluid Circulation (Kunstwerk Köln, 2023), Niepokój przychodzi o zmierzchu (Zachęta, Galeria Narodowa, Warszawa 2022), Some Holes in This House (Elementarz dla mieszkańców miast, Kraków 2022) Interior (BWA Katowice, 2022), Liste Art Basel (Serce Człowieka, Bazylea 2021), Somnium Soft-Core (Galeria Czwartek, Warszawa, 2021).

Poprzez splatanie wielu wątków, Marta Niedbał ujawnia zmysłowe wycieki i niestabilne granice ciał. Interesują ją miękkie umiejętności oporu, które rzucają wyzwanie dualizmom i dychotomiom oraz angażują ciało w jego związek z afektem, emocjonalnością i seksualnością. Artystka otwiera przestrzeń narracyjną dla peryferii i podkreśla rolę czułości w dyskusji na temat różnych form solidarności, empatii i "bycia w tym razem". 

Paweł Olszczyński  (ur. 1985, Kraków)

Absolwent wydziału grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Hochshule fur Gestaltung, Offenbach am Main. W latach 2010-2012 współtworzył w Krakowie galerię i kolektyw New Roman. Stypendysta Prezydenta m. Krakowa (2011), stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016). Posługuje się głównie rysunkiem, tworzy również prace malarskie, oraz ceramiczne obiekty. Mieszka i pracuje w Warszawie. Wybrane wystawy: Heavy Ornament (Studio PRÁM, Praga, 2022), Niepokój przychodzi o zmierzchu (Zachęta, Galeria Narodowa, Warszawa 2022), W te dni zgiełkliwe, płomienne i oszałamiające, przenoszę się myślą (Fundacja Stefana Gierowskiego, Warszawa, 2021), W niedalekiej przeszłości (BWA SiC, Wrocław, 2018).

logo: czarny herb z koroną, biała syrena z tarczą zwrócona w lewą stronę

projekt współfinansuje m.st. Warszawa

 

fot. Szymon Sokołowski (meta_stron_fiction)