subskrybuj
  • Black Facebook Icon
©2019 by HOS gallery

KEIJI  MATSUMOTO

Uderzyć w biel

22.02 - 22.03.2018 r.

HOS Gallery

Warszawa ul. Burakowska 16

Keiji Matsumoto, ur. 1988 r. w Tokio. Od ósmego roku życia przebywa wraz z rodziną w Polsce. Doktorant na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w 2014 r. uzyskał dyplom z grafiki warsztatowej w pracowni prof. Piotra Smolnickiego, z ilustracji w pracowni dr hab. Grażyny Lange, aneks z rysunku u dr. hab. Jacka Staszewskiego. 

Podstawą twórczości Matsumoto jest swobodny ruch, u którego podstawy leży filozofia hitsuzendō- wypływająca z buddyzmu Zen sztuka medytacji stworzona przez mistrzów kaligrafii. Tutaj pędzel staje się przedłużeniem ręki, częścią ciała artysty, ale co ważne, przynależy też ciału w jego duchowym aspekcie. Każde pociągnięcie pędzla, poprzez gest, staje się dosłownie stawaniem się artysty, który musi wejść w stan afirmatywnej kontemplacji, aby ciało, w nieskrępowany sposób mogło oddać na papierze idealną unikatową kreskę.

Główną inspiracją Matsumoto stali się przedstawiciele współczesnej awangardowej kaligrafii. Zafascynowany dynamiką, swobodą i siłą wyrazu jaka płynie z ich prac, rozpoczął własne poszukiwania artystyczne. Stopniowo oswajał coraz większe powierzchnie, używając szerokiego pędzla, z impetem rozprowadzał tusz po szerokich połaciach papieru, by następnie precyzyjnie rozwijać abstrakcyjne, organiczne formy. 

Prace Matsumoto nawiązują do bogatej historii kaligrafii. Staje się ona punktem wyjścia w poszukiwaniach jego własnej formy i ekspresji. Tylko w niektórych pracach dostrzeżemy odwołania do ideogramów znanych z alfabetu abstrakcyjnych pojęć języka japońskiego. W większości bowiem prezentowanych prac artysta w sposób niezwykle indywidualny, intuicyjny miesza porządki realnego oraz abstrakcyjnego świata. Plamienie, zarysowywanie bieli czernią, stają się u Matsumoto sposobem utrwalania myśli, wyrazem postawy artystycznej, ale i sposobem ewokującym procesualnie rozumiane jawienie się życia. 

Obcowanie z graficzno-malarskimi ideogramami Keijiego, to szansa na refleksję nad świadomością koincydencji kontroli i przypadku - w sztukach wizualnych, muzyce, tańcu, ale i w życiu każdego człowieka.

Warto poznać tę Historię O Sztuce.

Zapraszamy!