top of page

KTO WOŁKA SIEJE, ZBIERA BURZĘ

Agnieszka Zacharczuk

03-27.02.2021

Prace prezentowane na wystawie są moją osobistą podrożą w świat zapominanej rodzimej mitologii - „niesamowitej słowiańszczyzny”, refleksją nad językiem symbolicznym, a w końcu trawestacją, głęboko zakorzenionych w świadomości, archetypowych wyobrażeń o uniwersalnym  charakterze na grunt teraźniejszości. Poruszanie się w obrębie szczątkowo zachowanej mitologii słowiańskiej wyrasta z „osobistych mitologii”- historii, wydarzeń i opowieści zasłyszanych w dzieciństwie. Wydają się być odległym i zniekształconym echem przesądów i wierzeń z pradawnych czasów. To co łączy je z teraźniejszością to uniwersalny charakter pewnych koncepcji myślowych, wspólnych wszystkim kulturom. Nie jest to jednak zero-jedynkowe przeniesienie, a próba zrozumienia rzeczywistości w której się znajdujemy, poprzez pryzmat koncepcji przechowywanych w ludzkiej podświadomości.

-Agnieszka Zacharczuk 

Ludowa przestroga kto sieje wiatr, (ten) zbiera burzę skierowana jest do osób wywołujących zamieszanie i niepokój, a które z powodu swych poczynań powinny liczyć się z przykrymi konsekwencjami. Tytułowy wołek to trudny do wykrycia oraz odporny na niesprzyjające warunki szkodnik żerujący w zmagazynowanym ziarnie, to także bohater opowieści babci artystki, porywający dzieci depczące zboże. Wołek – niepozorne stworzenie jest sprawcą ogromnych szkód i zapowiedzią nieszczęść i klęsk. 

Opierając się na mądrości przodków, Zacharczuk opowiada historię o współczesnym człowieku, który swym nieodpowiedzialnym działaniem przyczynia się do niszczenia środowiska, zmian klimatu, eskalacji konfliktów społecznych i budowaniu wrogich postaw wobec osób o innych poglądach, wyznaniach, czy orientacji. W swojej twórczości artystka odwołuje się do pradawnych wierzeń Słowiańskich oraz folkloru polskiej wsi, poszukuje w nich treści o charakterze uniwersalnym i ponadczasowym.

Na wystawę składają się dyplomowe prace autorstwa studentki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Agnieszka Zacharczuk dyplom malarski realizuje pod opieką Jarosława Modzelewskiego, z kolei aneks z animacji powstawał pod kierunkiem Przemysława Adamskiego. W animacjach oraz obrazach z cyklu „Pęknięcia” artystka sięga do postaci z panteonu słowiańskich bóstw (m.in. Mokosz, Perun, Swaróg), teorii archetypów Junga i Eliadego, a także historii rodzinnych, zasłyszanych w dzieciństwie. Zacharczuk dokonuje reinterpretacji i trawestacji fantastycznych i ludowych wątków do poruszenia zagadnień i problemów będących nieodłącznym elementem współczesności. 

kuratorka

Katarzyna Piskorz

logo.png

Wystawa stanowi część praktyczną pracy dyplomowej magisterskiej.

fot. Agnieszka Zacharczuk

bottom of page